we've been together.....

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath wedding Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

2 October 2012

cerita tentang rumah subsale/2nd hand...

assalammualaikum...

macam yg aku dah janjikan semalam,
hari ni aku akan cerita serba sedikit tentang
cara2 nak beli rumah 2nd hand
or juga dikenali sebagai rumah sub-sale....
aku xlah explain secara detail tentang prosedur nya ye,
just cerita part2 yg aku faham n aku dah n bakal buat je...

cerita tentang beli rumah 2nd ni bermula bila aku saja2 je
tengok website mudah.my 2...
xterpikir langsung nak beli ke hapa kan...
tetiba ternampak iklan tentang rumah ni kat desa vista,
aku tertarik dgn interior design rumah tu sbnrnya,
moden kontemporeri kan macam dalam gambar...

at 1st,xnak caya sangat lah bila tengok gambar je kan,
until both of us decide nak g tgk rumah tu
weekend after iklan tu keluar...
bila dah masuk dalam rumah tu memang cantik
hiasan dalaman rumah tu..
time tu trus jatuh cinta pandang pertama tau,
ececehhhh..=p

then,after discuss laki bini n setuju trus call owner
untuk tanya/tawar harga...
dapat lah kurang skit je dr harga yg diaorang iklan kan tu..
xpe la,kitaorang concider renovation yg
diaorang dah buatkan,cantikkk...

lepas tu,aku ada gak minta advise dari member2 yg dah ada 
experience beli rumah 2nd hand ni..
mula2 sekali kitaorang cari lawyer dulu...
kira aku nasib baik coz dapat lawyer yg blh countim buat kerja dulu
baru ambil bayaran,ok lah kan??;)
then,dah dapat lawyer baru boleh fikir tentang bayar deposit...

deposit/booking fee bergantung pada penjual/owner,
tapi selalunya diaorang minta 10%...
kalau penjual ada pakai ejen,
selalunya 3% dari 10% tu akan dapat kat ejen la..
yg bestnya ejen rumah ni,
dia dah dapat 3% tu dia akn ilang macam tu je,
so baik jangan biar ejen uruskan semua,
ada sesetengah ejen yg ok tp mostly aku dengar mcm tu lah...
better pakai lawyer sendiri,nak selamat lah kan,
xpayah share lawyer dengan penjual,BAHAYA!
bukan apa,kalau ada pape masalah pasal rumah,
tentang pemilikan or status rumah,
selalunya diaorang akan sembunyikan dari
pengetahuan kita(pembeli)
at last,kita jugak yg susah di masa depan bila
perkara macam ni timbul..
kena keluar duit n uruskan sendiri coz
rumah dah atas nama kita kan...

then,bila dah xde masalah pape baru boleh
proceed dengan loan perumahan...
mcm aku,memang sehabis gunalah government loan kan..
payah sikit tapi lebih banyak benefit dari bank...
pe yg payah nya??
prosedur n cara penilaian rumah dibuat
 agak teliti berbanding dgn bank...
tapi interestnya jauh lebih rendah dari bank,tu yg best!!

FYI,nilai harga rumah belum tentu sama dengan
harga yg ditawarkan oleh penjual/ejen..
bank or gomen loan hanya akan bagi pinjaman sama
nilai dengan harga rumah,bukan ikut harga jualan..
kat sini aku cuak skit coz nilai rumah kat desa vista
rendah skit dari harga yg penjual tawarkan...
risau gak ni kalau kena tambah duit sendiri nanti utk top up loan tu...
tapi,at least rumah tu dah fully renovation 
so agak selamat skit di situ..

macam aku,dah siap sain snp pun...
coz kata lawyer ada problem skit pasal pemilikan rumah tu
so nak selamat dia suruh aku sain dulu snp supaya deposit yg kami bayar x burn mcm tu je...
next step kena tunggu penjual bagi dokumen salinan geran rumah 
untuk aku apply loan aku nanti...

bila geran rumah dah tukar atas nama aku n
duit loan aku dah start bayar
baru lah aku boleh tinggal kat rumah tu...
lama lagi nak kena tunggu ni,
selagi diaorang xserahkan dokumen yg diperlukan,
selagi tu lah kami kena tunggu...
jes ingat,jangan duk tunggu je,
kena call selalu n tanya coz ada sesetengah lawyer yg lengah sikit
bila dia tengok anak guam dia xpush dia untuk buat kerja dia kan...
so,nak selamat sila lah meng update kan diri untuk tahu status urusan
pembelian rumah tu ye...

tu jelah yg aku boleh share,
kalau nak tahu detail boleh lah tengok kat blog ni...
kalau xsure baik tanya kawan2 or admin tempat anda bekerja..
kalau rumah baru plak nanti aku try cari infonya ye..
ok,choww!!

p/s:tengah gigih buat apam polka dot n muffin plak ni,
macam ada orang nak beli je ekkk...hahahaaaa..>.<




4 comments:

Mimie said...

rumit jugakkan nak beli rumah subsale nih...

natasha said...

rumit skit la sis tapi berbaloi coz kita dah dapat duduk bila dah stat bayar loan,xpayah nak tunggu2 mcm rumah baru...;)

Unknown said...

bestnya...ala rumah 2nd pon tak nampak sgt.. janji rumah sendiri yang... kalau rumah baru lama nak dapat kunci..

natasha said...

rumah 2nd pun lama jugak nak kena tunggu dpt kunci tp xla selama mcm rumah baru,hihihiii...insyaAllah,jijah pun plan la bli rumah awl2,nnti time pencen da blh rilek2 tnpa ada utang pape..;)