we've been together.....

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath wedding Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

2 June 2011

mataku merah,OMG!

Dr kecik smpai besar,aku memg ada masalah mata....ekcelli,memg pkai spek pun tp sbab aku pnah ekseden dgn member smpai wat spek aku pecah,jd aku fobia nk pkai spek scara kekal...rmai org skrg lbih senang pkai contact lens je kan tp menurut kebanyakkan optometrist yg aku jumpa suma advise aku xpyh pkai,klu nk pun aku kna tempah khas contact lens 2,xnak aku,leceh n jgk mahal!menurut mereka ini disebabkan,aku bkn lah rabun jauh yg teruk,aku cuma mempunyai rabun silau yg menyebabkan penglihatan aku terbatas based on cahaya yg ada pada masa tersebut,so that's y aku xblh nk pkai CL yg sedia ada kat kedai spek 2.
well,terlanjur aku ckp pasal spek n mata ni,aku nk bg skit tips penjagaan mata agar korg xtambah rabun n buta in da future....;)

#klu korg pkai contact lens,TOLONG bukak sblm korg nk tdo or lelap kan mata ye,yela konon nk lelap kejp je,tp slalu nye sekejap 2 bermkna berjam2 jgk la kan??FYI,jangkitan kuman mudah terjadi apabila memakai CL,antara bakteria yg mudah menjangkiti pemakai CL ni adalah jenis Pseudomonas SP yg suka attack kornea mata,so ble da kna ia agak sukar dirawat coz xde saluran darah dalam bola mata.Oleh itu,pesakit ni hanya blh bergantung sepenuhnya pd ubat titis utk merawat mata dia.

#satu lg penyebab pada jangkitan mata adalah disebabkan pemakaian kosmetik pd mata termasuklah celak,maskara or eye shadow bagai...(ni aku kna pay attention coz aku la pengguna tegar).ble da pkai,kita kna BERSIHKAN betul2 coz ble xbersih ia akan menyebabkan pembukaan kalenjar dan lemak berkumpul.lemak yg terkumpul 2 akan menutup liang kalenjar sehingga ia tersumbat dan mata akan membengkak.inilah yg org panggil ketumbit or bentel(org kg aku panggil).so,utk mengelakkan dr aku n korg yg baca ni terkena pastikan anda membersihkan mata menggunakan syampu/minyak baby dgn kapas or bli lah Lid-Care dr mana2 farmasi.


                           ni blh jumpa kat mana2 farmasi kot,cari nnti ye...;)

                 ni ubat titis yg dibli dr farmasi tp aku nye lain coz dpt dr doktor

                                     inilah aku ble dah kerabunan!;p

2 comments:

joeayu said...

ko skodeng sape wei??

natasha said...

xskodeng sape2 pun,xde org ensem la kat cni...mata aku penat kot,duk ngadap laptop je,hehe..;p