we've been together.....

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath wedding Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

3 February 2013

famous amous coklat chip..^_^

assalammualaikum..

hari ni tetibe datang mood rajin..
selalu bila weekend je,
aku akan tergolek depan tv dari pagi sampai malam..
hari ni,
tanpa dipinta,aku rajin plak oter baju 
yg menyebabkan aku menjahit
dan juga berjaya merasmikan oven yg 
dah 2bulan terbiar kat bilik blakang tu..
dlu,b4 beli,berkobar2 aku nak buat semua ni..
bila dah beli,jadi hiasan je..
heheheheeee..

ok,enough with the bebel2 bagai..
straight to the point..
aku nak share recipe utk buat homemade coklat cip cookies..
aku dapat ni pun dari blog masak2 feveret aku,
aku suka ikut resepi beliau coz caranya mudah 
selain dapat tengok foto2 yg cantik2..
thanx ya sis!!;)

ok,ni resepinya..
ada yg aku ubah mengikut saiz cookies aku..
so,enjoy da masak2 ok!;)

bahan diayak:
21/4  cawan tepung gandum
3 sudu kecil serbuk koko
2 sudu besar tepung jagung
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
2 sudu besar susu tepung
secubit garam

bahan2 lain:
250gm mentega-dibiarkan di suhu bilik
150gm gula kastor
1/2 sudu kecil esen vanila
1 biji kuning telur
1 cawan coklat cip
100gm sebarang kekacang -aku guna almond dipotong kecil2
50gm kismis hitam-aku xguna coz lupa bli..;p

cara membuatnya:
1)pukul mentega,gula kastor n esen vanila hingga kembang
2)masukkan kuning telur n pukul rata
3)masukkan bahan2 diayak n kemudian kacau hingga sebati dgn spatula or tangan
4)masukkan coklat cip n potongan almond.kacau rata
5)sudukan atas dulang pembakar yg dah digris dgn mentega
6)bakar pada suhu 160'C selama 15-20minit guna api atas n bawah.

#jarakkan adunan dlm 1 inch coz adunan akan mengembang.
#masa pembakaran bergantung pada saiz adunan korang,
aku bakar hanya 15minit coz bakar
 20minit jadi hangus skit,hahahaaaa...

adunan akan jadi macam ni,so jgn riso kalau rasa macam keras je nnti..

see?!ia akan mengembang skit..

fresh baru kua dari oven...;)
kena sejukkan dulu baru boleh rasa..
kalau korang direct rasa time panas2 tu,
ia akan jadi sangat2 rapuh..
so,bila dah sejuk,
aku rasa hmmmm,yummy!
sangat sedap n rangup..
kena simpan skit utk incik asben..
beliau xsabar nak rasa bila aku anta kan mms tadi,ngeh3...
ok,pape pun selamat mencuba ye kawan2..>.<





8 comments:

Unknown said...

Wahh.. senang je. Leh buat.

Shida Radzuan said...

dah follow juga ^_^

Mummy MM said...

Sedapnya.. Nak jugak.. Hihi..

natasha said...

senang je mak bed,boleh try nnti ek..hehe..;)

natasha said...

thanx sis..;)

natasha said...

nak jugak?meh dtg umah akak raya nnti ekk..hihi..;p

IRIENA said...

sedapnya.. tq for sharing.nnt blhla irie buat.sng je resepi tasha

natasha said...

kita pun amik resepi dr org irie,hope u can try it later,senang kan?jmat,xpayah bli kat kedai..hehe..;)