we've been together.....

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath wedding Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

31 July 2012

after meet the doctor....

assalammualaikum...

ingat lagi x entry ni?
alaaa,yg aku cerita pasal health problem aku tu...
last weekend,aku balik melaka...
so,decide lah nak g klinik untuk check up...
at 1st,memang nak g klinik pakar sakit puan trus...
tapi mengenangkan nak jimat,aku duk usha dulu brape diaorang cas utk scan perut...
adalah dalam beberapa klinik aku usha...
at last aku g klinik keluarga coz kat situ scan paling murah...
tapiii....
paling hampeh sangat2...
nak tau kenapa??
bila aku dah siap cerita semua problem2 aku,
doktor tu boleh cakap problem utama aku adalah disebabkan obesiti,
ovari dan uterus aku dah dislaputi lemak2...
what the heck??
ok2,memang aku akui aku dah overweight...
tapi over2 pun baru 8kilo je kot coz berat maximum utk ketinggian aku adalah 52kg
dan berat aku sekarang 60kg je...
dan seperti yg aku jangkakan doktor tu nak aku join program diet dia sebenarnya...
aku memang dah agak dah!!
siapa nak kena bayar RM4000 utk nak kurus padahal aku bukan gemuk obes pun...

paling xboleh blah,
aku kena bayar RM90 untuk cakap2 kosong dia tu...
dengan scan yg memang xnampak apa tu,
dengan kutukan2 yg dia bagi kat aku tu,
tu bayaran yg aku kena bayar,
xboleh blah betul!!

then,semalam aku g satu klinik kat ayer keroh...
kali ni aku tekad xkisah lah berapa pun bayarannya coz aku yakin klinik ni
memang klinik pakar sakit puan...
ni klinik nya..
ni hasil mr google...

doktornya even cina n lelaki tapi sgt2 gentle...
tapi,dont worry lah,
dia memang xsentuh aku langsung coz pekerja dia yg akan touching2 patient kot especially muslim woman...
dan yg paling bes,
equipment dalam klinik ni memang canggih2...
bayangkan masa dia scan aku boleh nampak jelas isi dalam perut aku...
opkos lah bukan baby,
kalau x,dah lama aku tulis tajuk besar2 kot...
huhuhu..

doktor tu cakap aku ada cyst yg baru nak jadi kat corpus luteum aku..
kecil2 pun dah 4.8cm dah kot saiznya...
memang nampak jelas cyst tu ble screen dia besar gedabak depan mata aku...
nampak lah bulat itam kat ovari sebelah kiri aku...
serius memang berderau gak lah darah aku masa tu...
tapi,after doktor tu explain yg cyst ni boleh hilang after makan ubat,
lega skit lah..
tapi,dia suruh datang semula after 6weeks to 3months 
utk tengok sama ada cyst tu dah ilang or x...
kalau x ilang maknanya cyst tu adalah ovarian cyst..
which means ovarian csyt yg hanya boleh ilang melalui pembedahan jelah...

lega sangat2 after klua bilik doktor tu...
tambah lega bila aku hanya kena bayar RM110 untuk scan,ubat n MC...
time ni rasa macam nak pusing balik masa dan xnak pergi klinik keluarga tu..
tapi,apa2 pun aku dah lega skit coz aku dah tau punca aku selalu sakit perut
dan kenapa period aku x flow macam biasa...
sekarang aku hanya perlu makan ubat dan tunggu period datang..
memang xde chance lah aku nak puasa penuh tahun ni...
eh,lupa nak cakap,aku siap tanya doktor lagi aku ada chance untuk pregnant ke x 
sepanjang tempoh cyst ni ada dalam perut aku ni...
doktor tu siap2 gelak2 jawab opkos lah boleh
coz csyt ni xde pape pun,
a little bit normal untuk wanita kena even xsemua boleh kena...
leganyaaaa...
hehehe...

aku harap entry kali ni boleh lah legakan hati sape2 yg alami benda yg sama macam aku...
aku tahu mesti ada orang yg senasib dengan aku,
google2 cari punca nape sakit perut,xdatang period n simptom2 pregnant tapi UPT negatif...
aku pun macam tu gak b4 ni,
nasihat aku g lah klinik pakar supaya korang xmembazir duit macam aku ni ha...
dah lah time2 nak raya ni banyak nak pakai duit..
sob,sob,sob...

notakaki:selamat hari pahlawan untuk incik asben tersayang,askar2 xkira lah uniform putih ke,hijau ke ataupun biru...aku sayang korang coz korang yg berani n gagah ni lah malaysia aman sampai sekarang...
peace no war!!>.<
 


8 comments:

Unknown said...

selamat hari pahlawan juga buat2 mr army kita..hehee


Alhamdulilah persoalan sudah terjawab kan.. takut gak bila doc cakap camtu.. tapi kalau tak scan kita tak tahu ape punca kan..now tasha kena makan ubat la utk turun darah..takpe InsyaAllah pasti ada rezeki kita lepas ni...huhuhu


jijah dalaman pon tah ape kabar..hahahaha :p

ღ cik faye ღ said...

my friend pun pernah ada cyst tapi lepas operation & berubat kg, pregnant dpt anak sihat walafiat. yg penting, once dah detect sakit tu jgn takut jumpa doc & rajin makan ubat. Selamat Hari Pahlawan juga to all "WAGS" hihihi.

natasha said...

azizah:yup,kelegaan yg teramat bile dah tau sakit apa...opkos,will continue mkn ubat,nak baby cepat2 harus sihat walafiat...hehe
cik faye:insyaAllah,doa2 kan utk kte ek...slamat hari pahlawan jugak utk kamu...;)

Ked said...

selamat hari pahlawan kpd sume akak2 wags sekalian.. hehehe

oh, itu cyst rupanye.. saye takde pengalaman lagi member2 yang penah kena cyst ni so x taw la camne..
takpe2 kak nasha.. jangan skip makan ubat, insya Allah cepat sihat.. :)

Ziema said...

Laaaa ada cyst ke. Eh take care beb. Aku ada member pernah kena cyst tap jangan risau dia tak serius as long as kau makan ubat :)

Nasib baik kau check awal2 taklah ingat ada baby. Usaha lebih sikit lepas ni ;)

Take care babe!

natasha said...

ked:ye cik adik,akak akan makan ubat tp time buka n sahur jela ek...hehehe..
ziema:opkos la beb,usaha akan ditingkatkan 100% untuk mencapai target menghasilkan anak b4 ko kawen,boleh??hahaha...;p

Rozlin Rizalman said...

Take care nasha..smoga cepat sembuh,even x bahaya tp kite yg hadapi ni tetap juga risau, اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ xde pape.. :)

natasha said...

thanx kak lin...insyaAllah...;)