we've been together.....

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath wedding Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

12 July 2013

ramadhan yang pertama..

assalammualaikum..

dah 3 hari ramadhan menjengah kita semua..
alhamdulillah,setakat ni ok lagi berpuasa..
cuma bila dah petang tu,akan rasa macam sakit2 skit perot ni..
bila jadi keadaan macam tu,
aku akan usap2 perut n pesan kat baby yg mama dia nak berpuasa,
so tahan skit je lagi b4 berbuka..hehe
sebab aku pernah baca,
perlu ada interaksi antara ibu dgn baby sejak dalam perut lagi..
dengan harapan dia akan faham dengan keadaan kita..;)

dalam bab pemakanan pulak,
aku ada minum supplement tambahan masa berpuasa ni..
so,xlah rasa letih sgt2 time berpuasa..
aku minum ini untuk bagi tenaga waktu puasa..

pinjam gambar dari blog vitaminshakleeterbaik
tapi untuk orang gastrik macam aku,
susu tetap juga jadi keutamaan..
so,aku akan minum shaklee ni dulu,
then lepas makan sahur baru aku minum susu..
tahan lah skit perut dari rasa pedih ulu hati n sakit perut..

bila puasa dengan keadaan preggy macam ni,
aku rasa macam kuat tdo giler2 lah..
time puasa aku akan tdo waktu lunch hour,
balik umah lepas je berbuka n solat maghrib,
memang konpem aku akan terlelap sampai pukul 11mlm..
bangun tdo sambung makan n solat isyak
then akan sambung tdo semula..
*orang bertarawikh,aku tdo..
*orang moreh,aku pun nak moreh,hehehe..
 aku siap ngadu kat suami,
aku tak boleh nak buat pape pun,
sama ada bertadarus or bertarawikh bila mata asyik nak lelap je..
penangan little caliph mama yg letih berpuasa kot,hehe..

harap2 dapat lah puasa penuh tahun ni..
harap2 jelah kan..
apa yg aku tahu hukum puasa untuk org mengandung n
 menyusu anak dah jatuh pada hukum harus
*betulkan aku kalau aku salah..
tapi macam tak reti nak ponteng puasa kalau bukan sebab period,boleh?
hahahaha...

dan tahun ni sekali lagi berpuasa sorang2..
ala bisa tegal biasa orang kata..
aku pun dah xberapa nak kisah lebih2 lagi bila suami
aku tak dapt berpuasa dengan aku coz dia kan tengah berkursus..
harap2 tahun depan dah boleh puasa sama2..
dah bertiga,insyaAllah..;)

tu jelah nak cerita puasa pertama aku sebagai mommy to be..
doakan aku baik2 aje sepanjang moment mengandung little caliph ni
dan juga sepanjang ramadhan ni..
amin..
salam!! ^.^


4 comments:

Mummy MM said...

Kalau puasa tu mengancam baby sis, x payahlah. Kalau rasa2 okeh, teruskan..

ayut said...

ada gastrik yer....moga si ibu gan baby mampu bertahan yer..xpela...ibu mengandung pahala ye pon mmg dh besar...rehat ye :)

natasha said...

tu lah,doktor pun advise bnda yg sama..tp as long as still blh puasa akak tahan lah,dah xtahan berbuka jela..hehe

natasha said...

alhamdulillah,kalau boleh nk puasa..nak ajar dia dari dlm perut cara2 nak berpuasa..hehe..;)