we've been together.....

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath wedding Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

2 April 2012

durian busuk??

assalammualaikum...

ble tgk tajuk 2 mesti orang akan cakap aku tak makan durian kan?1st impression xslalu nya tepat,hehe...actually,nak cerita pasal benda yg buat aku tersentap bila menonton satu movie kat HBO semalam...tajuknya rasa2 "Eat Pray Love" lakonan julia roberts n others actors yg aku xbrape nak kenal,almaklum aku bukan lah seorang yg tegar follow cerita2 hangit orang2 hollywood,hehe...

ok2,back to the story,benda yg buat aku tersentap kat scene di mana julia roberts yg pegang watak liz dlm cerita ni tanya kat boypren dia buah apa yg berduri masa diaorang kat bali,yg mana masa 2 dia tunjuk kat buah durian...boleh plak boypen dia jawab "don't touch it,it most stinky fruit like footsock!"...aihh,aku xboleh blah betul ble orang puteh 2 kutuk raja buah kat malaysia ni a.k.a buah durian,marah ni,haip!

agaknya betul lah orang kata bila xkenal maka xkan cinta kan?kita xkan tau rasanya bila kita xrasa lagi buahnya...FYI,actually,buah durian ada banyak khasiat selain rasanya yg sangat sedap n lazat!kat bawah ni aku list kan khasiatnya yg aku ambil kat website ni:
kebaikan makan buah durian untuk badan yg sihat...*da macam quote milo la plak...;p
  • mengubati sembelit kerana mengandungi serat yg tinggi
  • mengatasi anemia kerana mengandungi folat atau vitamin B9 yg diperlukan untuk menghasilkan sel darah merah
  • mengandungi vitamin C yg berfungsi sebagai antioksida dan anti penuaan 
  • potassium atau kalsium yg baik untuk tulang dan persendian
  • jika tidak dimakan berlebihan,kandungan mangan dalam durian menjaga kadar gula dalam darah supaya tetap stabil
  • Copper/tembaga yg menjaga kalenjar tiroid
  • mengawl nafsu makan kerana durian banyak mengandungi thiamin atau vitamin B1
  • mengatasi migrain dengan riboflavin atau vitamin B2
  • meredakan stress dan mengatasi depresi dengan vitamin B6 atau piridoksin
  • menjaga kesihatan gigi dan mulut kerana phosphorat.
setakat ni jela yg aku boleh list kan,kalau salah fakta ni maka salah kan lah pembuat website link 2 ye,aku pun ikut dia jugak..hehe...sekarang ni durian dah boleh didapati xkira musim coz da banyak digenetik kan supaya boleh berbuah sepanjang tahun...xbe,xbes...x original langsung!huhu...paling ori punya yg berbuah setahun sekali pada musim2 nya sekitar julai,ogos dan september...haihhh,xsabar betul nak tunggu musim durian coz time 2 dapat makan durian banyak2 dgn free of charge,buah dari pokok ditanam sendiri kan...hehe...

ok lah,maybe ada orang suka buah tempatan dan ada orang suka makan buah2 import tapi bagi aku buah import ke,buah tempatan ke,asalkan buah 2 sedap n boleh dimakan,aku belasah je,lagi2 pulak kalau buah 2 free,lagi lazoooottt!hohoho!!^_^
yg pasti 2 bukan tangan aku tapi yg pasti isi durian 2 memang lazattt!!!;p
notakaki:besnye weekend ni dapat spend masa dgn incik asben tercinta,lalala~~~

No comments: