we've been together.....

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath wedding Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

12 September 2013

susun dan atur di rumah

assalammualaikum..

tiap kali kalau blogwalking,
aku sangat suka tengok blog2 yg menceritakan tentang susun atur
atau deko2 rumah2 mereka..
antara blog2 yg aku slalu berkunjung tu
termasuklah blog kak aty fared,susunatursioca n banyak lagi..
tak kisah lah apa saja yg disusun atur kan tu,
asalkan nampak kemas dan bersistematik,
aku mesti akan berkobar2 nak balik rumah n kemas rumah aku plak..

so,last weekend memandangkan aku x pergi mana2,
2 hari tu aku peruntukkan untuk kemas segala laci n
rak yg ada kat rumah tu..
kebetulan,aku pun dah nak pindah rumah tak lama lagi..
sambil packing2 barang,
sambil aku menyusun atur barang2 yg ada untuk sementara..
supaya nanti bila dah betul2 nak pindah,
aku just masukkan je dalam kotak barang2 yg
aku dah susun aturkan tu..

yg paling best,dari blog2 yg aku tengok tu,
diaorang banyak guna barang2 recycle untuk mengemas kan 
barang2 yg nak disusun..
contoh macam yg aku guna adalah kotak kasut,kotak tisu
dan juga bekas bwang..
jangan tak percaya ye,semua benda tu boleh diguna semula,
dan jika pandai hiaskannya boleh nampak baru n cantik..

drawer kat dressing table
 aku hanya tambahkan kotak yg aku beli kat daiso untuk letak barang2
macam getah n sepit rambut..
yg beg merah tu plak aku kumpulkan segala jenis ubat yg aku ada
supaya bila perlu,hanya cari je dalam tu..
kotak2 kecil tu plak,aku simpankan semua
brooch yg aku jarang guna..
ruang kecil yg aku ada,aku letakkan krim2 mustajab n 
losyen kaki kat situ..

drawer tepi katil
 drawer ni plak,aku simpan segala jenis stok toiletries
dan juga segala mak nenek tissue n pad..
aku memang jenis suka buat stok bekalan coz 
aku tak suka bila nak pakai sesuatu benda tu time jugak ia nak habis..
so,langkah selamat,beli siap2 n simpan je kat sini..
sebelum ni,drawer ni agak bersepah sampai kan kalau
suami aku nak cari barang dalam ni mesti fail..
so,lepas buat macam ni,kalau aku xde pun dia boleh cari barang 
yg dia nak dengan sendirinya n juga mudahkan aku jugak..

atas dressing table aku plak aku letakkan bakul macam tu supaya
segala barang2 atas ni tak bersepah2..
lagi plak bilik ni cepat berhabuk so untuk mudahkan lap habuk,
aku kumpulkan barang2 dalam bakul n bila nak lap angkat je bakul ni..
sebelah tu plak aku recycle kotak tissue
dan balutkan dgn wrapping paper untuk letakkan kitab2 n Quran..
sebelum ni aku susunkan je bertingkat tapi tiap kali balik melaka,
n nak baca semula,Quran berhabuk dah mcm tinggal lama sgt..
so,untuk solve the problem,aku susunkan menegak mcm ni
n letakkan satu tempat je..
kurang berhabuk skit,aku rasalah..
 rak buku ni b4 ni aku tak guna sangat..
tapi memandangkan koleksi novel n majalah dah makin banyak,
aku susunkan semuanya kat sini..
b4 ni rak ni aku letakkan hiasan n doorgift wedding yg aku attend..
tapi bila dah siap mcm ni,
aku rasa suka plak coz nampak lagi kemas n nampak
 koleksi novel mana yg aku dah ada..hihi..;p

bawah table top dapur
 yg ni plak memang wajib aku kemas n susun slalu..
rumah aku ni banyak lipas skit..
so,nak make sure barang2 ni selamat n xnak ada lipas duduk,
aku kena susunkan macam ni..
macam yg aku cakap kat atas,
aku memang akan buat stok barang2 supaya barang2 kat rumah aku 
ni tak putus bekalan..
tu yg ko boleh nampak botol kicap,minyak masak n
mknn dlm tin tu..;p
dalam bakul merah tu,stok2 maggi n juga bihun in case kalau ada tetamu tetiba muncul..
at least aku tau nak hidangkan apa kalau orang datang mengejut..hehe..;)

ni rak buku tuan rumah..
memandangkan beliau tinggalkan di rumah ni,
aku pun pinjam la sekejap untuk sementara dan
susunkan perkakas dapur n alat2 buat kek n kuih..
barang2 yg lain aku banyak simpan dalam almari di stor coz jarang2 guna..
kat sini aku guna kotak kasut yg dibalut belah dalam n 
juga bakul bekas bawang untuk letak bekas2 kecil..
 so,jimat duit dari kena beli bekas besar untuk susun atur perkakas dapur ni..;)

sementara menunggu untuk dapat kunci rumah,
memang berkemas lah rumah aku ni..
sat lagi time dah packing barang2 semua,
memang konpem bersepah hambur la rumah ni balik..
hahahaaa...
sekian,tu je nak share..
salam!

13 comments:

Fizah said...

wahh entri yg bagus dan berinspirasi! kos kecik utk hasil yg tiptop..ok sgt kans...;)

natasha said...

hihi,thanx dear..ni pun inspirasi dr blog yg sy mention kat atas tu jugak..moh la sama2 bersusun atur,dah kemas hati senang,mata pun tak sakit kannn..;)

Wanie-san said...

Aku slalu buat dlu time belajarrr..skrg aku over bagai..semua nak beli box cantik2 aje..kotak2 ni xpandang pon....aishhh...tu nama nya xsedar diri..@_@

afzalsukasuki said...

Saya suka gak deko. Kalau banyak duit ai rasa macam2 nak buat hahaha

Mummy MM said...

Kemasnya

fizafantagiro said...

oo..aah la, kotak tisu tu, wrap cantik cantik leh guna letak barang kan..hihi, leh buat nanti. saya semalam, kemas stor .hamekk seplastik besar sampah :p .

natasha said...

ada jugak box yg aku bli kat daiso tp kebanyakkan xmenepati saiz yg aku nak..so,nak senang guna je kotak2 recycle tu ,klu xmuat aku boleh potong ikot suka hati..hehe

natasha said...

hehe,tu pasal saya kata yg ni deko yg menjimatkan duit coz guna barang recycle..klu duit banyak rasanya lagi mcm2 blh buat agaknya..lagi2 kalau g ikea or daiso tu sndri...;)

natasha said...

tu lah,kadang2 kalau kita tak kemas,memang tak nampak mana2 barang yg perlu or tak,skali dah kemas rupanya banyak barang yg tak perlu kita simpan jugak..puas hati kan kalau dapat kemas n buang mana2 barang yg tak guna kan..;)

natasha said...

thanx sis..

SUHAIDA said...

kemas!! su sukeeeeeeee

Mimie said...

memg kemas la....entry yg bgus..

Unknown said...

boleh dijadikan panduan.mmg tgh cri idea nk ssun brg2 rumah..;)