we've been together.....

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath wedding Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

5 September 2013

bila seorang isteri pjj mengandung..

assalammualaikum..

dulu,aku tertanya-tanya,
macamana lah keadaan nya bila seorang isteri yg tinggal jauh
dari suami mengandung dan mengharung detik
mengandung tu sorang2..
sekarang dah lebih 5bulan little caliph dlm perut aku,
baru aku tahu jawapannya..
bukan niat nak mengeluh or nak mengadu apa pun,
cuma nak berkongsi rasa dengan orang2 keliling aku 
yg mungkin satu hari nanti akan merasa pengalaman mcm aku jugak..

masa mula2 mengandung dulu,
aku siap message blogger jijah tanya pengalaman dia..
yelah,dia je yg aku kenal isteri tentera yg sama situasi mcm aku..
duk sorang2,jauh dari family n suami dan mengandung pulak tu..
dari jawapan dia tu lah yg jadi penguat semangat aku,
sebab aku percaya kalau dia boleh go through,aku pun mesti boleh..

kadang2 aku akan menghadapi situasi yg orang tak faham
dgn apa yg aku hadapi..
orang label aku mengada2,buat keje skit dah penat..
padahal orang tak tahu yg aku bukan sengaja
pun nak buat macam tu..
orang lain mengandung mungkin ada suami yg akan tolong bila 
ko tak larat nak masak n buat kerja rumah..
orang2 macam aku ni,
kalau ko tak buat tu semua memang mati lah ko tak makan
dan konpem umah ko macam tongkang pecah..
nak tak nak,kuatkan hati n badan,
bangun n pegi je buat semua keje tu..
nak beli makanan kat luar,mana mampu tiap2 hari kan..
nak hantar baju ke dobi,memang bukan aku lah..
suka atau tak,harung jelah..
dan dengan harapan serta doa dalam hati aku,
besok2 anak aku keluar biarlah dia jadi rajin n kuat
macam mama dia,amin3..

sesiapa yg pernah mengandung,mesti tahu bila
malam lah paling seksa..
memang normal aku rasa time2 mengandung ni,
time tidur memang takkan boleh lena..
dengan kaki kejang,dan perut yg kadang2 tak selesa,
memang memerlukan seseorang untuk teman tidur..
kalau suami aku balik,
boleh lah dia urut2 kaki aku..
kalau tidur sorang2,memang azab lah bila kaki start kejang..
kadang2 menangis aku malam2 coz tak tahan sakit..
aku pun tak tahu nape awal sangat kaki aku kejang,
padahal ikut pengalaman kawan2 aku,diaorang start kejang kaki
bila baby dah masuk 7 bulan..
mungkin sebab aku banyak bergerak n saiz kaki yg kecik 
tak seiring dgn berat badan..
pape pun,aku just boleh doa selalu,
biarlah next posting suami aku dapat duk dekat dengan aku..
payahnya lah hidup bila suami jauh dari mata..
orang lain suami baru jauh beberapa minggu g kursus or exercise,
dah sibuk mengadu rindu,
aku ni apatah lagi kan..
sebulan sekali baru dapat jumpa,tu pun 2 3 hari je jumpanya..
masing2 punya takdir..

baru hari ni aku tergerak hati nak taip entry ni..
kat sini aku highlight kan,aku bukan nak merungut
apatah lagi nak mengeluh..
aku just meluahkan pe yg aku rasa..
mungkin ada orang kat luar sana yg lebih kurang je nasib dia dgn aku..
mungkin boleh share2 feeling..
ok,tu je..salam!!

p/s:kalau satu hari nanti anak aku terbaca blog aku ni,biar dia tahu betapa mama nya sanggup berkorban dan bersusah payah untuk dia..moga2 dia akan menjadi anak yg beriman pada Allah dan berjasa pada mama n ayahnya...amin ya rabbalalamin...=)

pinjam dari google..;p






9 comments:

Fahimah Mahayuddin said...

Tak pernah rasa mengandung time PJJ tapi saya pernah rasa hidup berPJJ dengan husband. Tupun dah rasa hidup cam "kosong" dan kurang.Bukan mudah hidup PJJ ni. kita banyak kena independent kan. Tapi xsemua org faham keadaan kita. org yg pernah PJJ je tahu. Tambah2 awk tengah preggy lagi. mestila kita nak org yg kita sayang ada dengan kita. huhu.. saya doakan awk cepat2 dapat duduk sebumbung dgn husband. Amin...

natasha said...

betul tu imah,sampai satu tahap kita rasa tak perlu orang lain utk buat apa pun,semua boleh buat sendiri..tp yelah,kekuatan perempuan takat mana lah yg mampu kan..itulah doa kita hari2,biar satu hari nanti,kita dapat hidup normal mcm org lain,tinggal sebumbung dgn suami n anak..;)

Unknown said...

tabah lah syg~ kekuatan jijah hanya pada semangat dan ingat Allah sentiasa ada.. Alhamdulilah jika niat kita baik Allah permudahkan segala urusan..

skrg jijah mhadapi dugaan lambat bersalin..moga Allah terus kuatkan hati jijah..

dan pabila ada anak nanti..bermula lah hidup jijah menguruskan sendiri dgn anak.. harap2 jijah berjaya..huu

nurlisa kamal said...

akak... selalu lisa jadi silent reader je baca blog akak. hehe.. tp kali ni cam sebak la baca post akak ni. huhu...hold in there kak, lisa doakan akak selalu kuat dalam tempoh akak hamil and berjauhan dengan suami ni. mungkin lisa tak faham skrg, tp mungkin satu hari nnt lisa akan rasa macam mana yg akak rasa skrg...take care kak!

natasha said...

insyaAllah jijah,moga2 Allah selalu menitipkan kekuatan untuk kita semua..harap2 semuanya akan dipermudahkan olehNya,amin...

natasha said...

terima kasih lisa..insyaAllah,semoga Allah permudahkan untuk lisa juga kalau satu hari nanti lisa juga perlu lalui apa yg akak lalui sekarang..;)

Lee said...

Hello Natasha, this coming to you from Canada. Bahasa saya sebelum merdeka, da out of tune. But I can faham 32% of your this interesting posting.
I guess absence makes the love grow fonder.
Its always the coming home the fun too....
I used to be away from home for days, or weeks, hotels my first home.
Apa nak buat, kan? Its where the work takes you.

Have a great week, and keep a song in your heart.
Lee.

natasha said...

thank you uncle lee..maybe when my love one is far away from me,my love for him will spread larger than i ever had now..;)

Unknown said...

saya sedang mengalami benda ni..preggy tapi hubby jauh.family kat semenanjung..family mertua pun jauh..kawan pun ada sorang je kat sini..tapi tak nak la harap dia sangsangat.semua kena buat sendiri..baru2 ni bleeding.panik gila..erm tawakal je semua