we've been together.....

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath wedding Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

29 April 2014

experience deliver aqeef..^.^

assalammualaikum..

dah 3bulan berlalu,
baru hari ni aku berkesempatan nak share experience 
bersalin kan aqeef yg comel tu..
pengalaman pertama bersalin,
so kenalah catatkan dalam blog supaya aku xlupa kan..;)

aku cuti awal hampir sebulan b4 tarikh due..
lepas je cuti krismas 2013 aku trus sambung cuti
habiskan cuti tahun n amik cuti bersalin awal 2minggu..
budget boleh bersalin awal la konon..
tunggu punya tunggu sampai lah tarikh due aku sampai..
pun aku xbersalin lagi..
tapi masa tarikh due aku 20 januari tu,
aku kena g check up kat hospital besar melaka
due to admitted aku masa 8bulan pregnancy coz baby xgerak dulu..
tup2 rupanya dah ada bukaan 2cm tapi 
aku tak rasa sakit ke apa pun..
duduklah aku kat hospital dengan girang gembiranya..
habis 1wad aku round coz aku xsakit tapi dah kena admit..
hahahaaaa..

tapi sepanjang aku admit tu aku memang banyak berjalan..
orang kata banyakkan berjalan boleh cepatkan bukaan pintu rahim..
doctor xnak induce aku coz dia kata aku ok and
 heartbeat baby pun normal..
so,menunggu lah aku kat hospital tu sorang2
memandangkan masa tu husband aku outstation...(T.T)

untuk nak cepatkan bukaan selain aku kena banyak berjalan,
doktor pun tolong aku bukak kan jalan dengan cara seluk banyak kali..
memang sakit oooiiii..
tapi nak cepat beranak punya pasal,
aku is redha!huhuuuu..

lepas 2hari bergembira sesuka hati n xsakit pape,
aku dah start turun darah..
memang azab kalau turun darah berbanding kalau turun air dulu..
aku menahan sakit dari pukul 6.30 ptg 21 januari
sampai lah pukul 7.00pagi 22 januari..
doktor2 praktikal semua kata bukaan baru 2-3 cm..
datang doc o&g trus dia suruh tolak masuk labour room
coz sebenarnya dah ada bukaan 4-5 cm..
dalam labour room aku terpaksa menahan sakit tanpa 
sebarang ubat penahan sakit..
berpeluh aku menahan sakit dengan contraction yg makin kuat..
tak smpai 3jam dalam tu bukaan pintu rahim dah 10cm
tapi doctor still xnak bagi aku beranak dulu
coz diaorang kata xnampak kepala baby lagi..
aku teruskan jugak meneran walaupun doktor xbagi meneran dulu..
aku dah xtahan sakit,
habis semua isi perut keluar atas katil walaupun 
aku dah g toilet b4 turun ke labour room..
malu sehhh!!haha..;p

lepas cubaan meneran berkali2,
tepat pukul 1.41petang,
dan2 orang azan zohor dari masjid sebelah hospital,
keluarlah muhammad aqeef dari perut aku.. 
lega yg teramat dan aku bersyukur dapat lahirkan dia secara normal
alhamdulillah...

part yg tak bes nya bila time jahit..
sakit nya melampau dari sakit nak bersalin..
aku menjerit mcm orang giler sebab sakit..
aku rasa mcm kena jahit hidup2 coz xrasa langsung
kesan bius yg konon dah diberi oleh nurse tu..
lama plak tu smpai 2jam lebih nurse jahit..
sakitnya sampai sekarang terasa lagi..
sob,sob,sob..='(

tapi aku nak share lah..
kesan aku minum minyak kelapa dara tu memang membantu..
actually aqeef dah boleh kua dari pintu rahim 
tanpa perlu kena gunting ke apa tapi nurse yg sambut aku tu
kata kena ikut procedure so dia gunting jugak pintu serviks aku..
tu yg kena hadap jugak azab kena jahit tu..huhu

tu jelah pengalaman aku time nak beranak dulu..
sekarang tengok aqeef membesar dengan sihat,
rasa berbaloi aku menahan sakit beranak tu..
semoga Allah sentiasa melindungi anak kesayangan aku tu
dan Allah merahmati kehidupannya selama mana dia bernafas kat dunia ni,amin..
ci comel mama dah pandai pandang kamera..;)

ni masa baru 25hari..;)

7 comments:

NAZLIANA SI CUTE said...

comelnya kita dulu yg pertama normal second operate..

cik mah said...

Alhamdulillah...dah selamt...comey bby...btul2...minyak kelapa dara sngt membantu....

Unknown said...

Mmg kne ptong gak ke? ..emm..mcm conpius je..tp,mmg la..trauma tang jait je....

Mummy MM said...

Kesiannya sis. Tapi lahir jugak baby cute nie. Hihi. Alhamdulillah.

natasha said...

adnil linda:ntah..nurse ckp tu prosedur utk anak 1st..lepas x lepas dia tetap akan potong..lpas ni klu beranak lg klu lepas diaorg xkn potong lg kot..;)

Unknown said...

mmg comel sgt!aqeef bsr dgn sihat ye..nnt tgu kawan smpi k? ;)

natasha said...

hehe..xsabar nak tunggu junior gummy n erin ni...moga semuanya selamat ye erin,in shaa Allah..;)