we've been together.....

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath wedding Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

30 April 2015

development aqeef 1tahun 3bulan

assalammualaikum w.b.t

hai korang!
lama dah aku xcerita pasal development aqeef kat blog ni..
asyik duk citer pasal bisnes je,nak jugak citer pasal perkembangan 
anak kesayangan aku tu..

sekejap je dia dah setahun 3 bulan..
aku rasa macam xpuas je gomol2 budak bambam yg pandai golek2 je dulu
sekarang ni,sejak2 dah dapat kaki,
aku peluk kejap je dia dah meronta nak berlari2 lagi..
kadang2 aku saja tarik dia,
peluk dia kuat2 sampai dia xboleh gerak,hahaha..

alhamdulillah,sepanjang aku jaga dia xpernah lagi dia banyak buat perangai
dia tahu kot mama penat jaga dia sorang2 so dia banyak behave je,
kadang2 je dia naik tocang buat sepah kat ruang tamu n dapur
tu pun buat sepah kekonon nak 'tolong' mama kemas,
padahal sepahkan lagi adalah..
macam video kat fb yg baby girl tolong ibu dia susunkan baju tu,
ibu dia masukkan baju dlm drawer,
baby girl tu tolong kluarkan balik..
haaa,mcm tu lah aqeef buat,aku susun barang dlm kabinet,
dia tolong keluarkan balik dr kabinet..
kalau aku marah dia,bukan marah beria pun,
cuma tinggi suara/teran suara sebut nama penuh dia,
kejap jelah dah menangis beria mcm org kena cubit..
nak aku peluk pujuk dia baru berhenti,
kalau x lagi kuat dia meraung,segan aku jiran2 dengar,huhu..

dari dulu lagi,dia xkisah aku tinggalkan dia kejap kat ruang tamu main sorang2..
tapi aku make sure lah dah buat kubu bantal utk dia,
kubu elakkan dia kena kabinet tv n dari dia dekat dgn plug suis..
keluarkan mainan n buku2 dia,
nanti dia main lah sorang2 sementara aku mandi or masak kat dapur
dia memang dah tahu dia xboleh melepasi kubu2 tu,
kalau x nanti mama akan marah,hahaha..
alhamdulillah,dia dah pandai memanjat n turun dari tempat panjat dia tu..
kadang2 terbabas gak,terjatuh n terhantuk kepala..
menangis kejap,lpas aku dah pujuk2 diam la dia..
duk tunjuk kat aku dahi dah merah benjol..
kalau dah kena mcm tu,dia jadi serik sendiri..
aku tengok dia belajar dari kesilapan sendiri,
kalau dia salah landing sampai boleh jatuh,
nanti2 dia xkan buat dah aksi yg sama..
tu yg sekarang dah pandai turun katil sendiri kalau aku xsempat nak turunkan dia
sebab kat katil tu,dia dah banyak kali tergolek ke bawah..
so,xnak jatuh tergolek,
dia akan perlahan2 mengensot turun katil sampai dia dapat jejak kaki kat lantai
tu part aku paling suka tengok,
terjuntai2 kaki dia nak jejak lantai tu,hahaha!

bab makan paling mencabar kat aku..
dia jadi sgt picky eater lately ni..
dah tu xsuka makan benda yg sama skrg ni,
kena tukar2 menu..
so,aku jadi tercabar nak cuba mcm2 menu utk bagi dia rasa..
paling bes aku bg try makan yg ada rasa pedas skit,
tapi xpedas pun sbnr nya,
maybe sbb ada bekas2 cili agaknya..
kemain dia menggaru lidah,pedas agknya kot!kah3!
tapi skali tu jela,nak bagi dia rasa variety mknn..

dah pandai baca buku sndri tapi stil cakap bahasa alien,
aku tgh tunggu bila dia nak bercakap
bunyi2 dah ada cuma butir je xjelas pebende lah dia menceceh tu..
biasalah kan,budak berjalan dulu,
bercakap kemudian lah kan,tu normal..
so,jgn di compare2 anak2 org,
setiap budak development nya lain2..
cuma mungkin ye,anak aku besar skit badannya,tinggi..
sebab dia tinggi so nampak mcm kurus..
so nak tahu dia kurus or gemuk,try angkat dia..
mencungap ko nak bawak dia berdukung..
badan dia memang semangat cuma nmpk kurus sebab tinggi..

kekonon baca buku,tapi mata pandang ke lain,keh3
 anggap lah ni aku rekodkan development dia dalam blog
nanti aqeef dah besar tgk blog mama,ada jgk citer pasal aqeef kan..

rindu plak dgn budak dompot ni,heee..
 tetiba rindu dgn bau baby..
tengok baby kawan2 baru lahir,terasa nak ada baby lagi..hahaha
tapiiii,tgk gaya aqeef mcm blum ready nak adik
bila tengok baby dia suka tengok tapi bila pegang,
datangkan nak cubit je,seriau aku,hahaha..
nanti2 lah aqeef mama bagi adik..
kalau Allah bagi,mama n papa ok je,ngeh3..

ok lah,till then,
wasalam!
 

No comments: