we've been together.....

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath wedding Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

2 October 2014

injection vaccine pneumococcal

assalammualaikum

hai semua orang..
kekonon nak update seminggu skali nan hado..
brape ketul jela aku update dlm sebulan..
semua gara2 kalau mood nak menaip dah ke laut,hahaha..

hari ni besday aku..
cewahhh,nak jugak gtau ye dak..kekeke
so,sebagai hadiah utk dri sndri,meh aku blanje 1 entry berinfo skit

pneumococcal vaccine?
pernah dengar kan sebelum ni??
haaa,aku nak share info yg aku dapat masa bawak aqeef 
g ambil injection ni masa dia 8bulan 5hari lepas

penyakit pneumococcal ni dah jadi penyebab 1.6 juta 
kematian kat seluruh dunia
kalau kat malaysia ni,ia penyebab kematian ke 2 tertinggi..
ia byk attack baby n org2 yg dah lanjut usia


penyakit pnemococcal ni adalah jangkitan yg berpunca drpd 
bakteria pnemococcal;antaranya adalah
  • meningitis(jangkitan terhadap cecair di sekeliling otak n saraf tunjang)
  • pnemonia(jangkitan terhadap paru2)
  • bacteremia(baktreia dlm saluran darah)
  • otitis media(jangkitan terhadap telinga tengah)

ok,kalau dah kena jangkitan bakteria ni ada simptom2 yg blh dikenalpasti
antaranya adalah demam,kesejukan,sakit dada,batuk,lemah,loya,sesak nafas
dan peningkatam kadar n denyutan jantung..
 bakteria ni boleh tersebar secara terus dr individu kpd individu lain
termasuklah melalui batuk n bersin..
kadang2 dari dari individu yg kelihatan sihat jugak tau..

sesiapa je sebenarnya boleh kena penyakit pneumococcal ni
tapi risiko yg paling senang nak kena adalah:
  • bayi n kanak2 berusia kurang dr 59 bulan
  • semua golongan dewasa berusia 65 thn ke atas
  • pesakit yg ada masalah kronik mcm skt jantung,paru2,penyakit sel sabit,diabetes,ketagihan alkohol dan sirosis
  • pesakit yg kurang daya tahan tubuh mcm pesakit HIV,Hodgkin,limfoma@leukimia,sindrom nephrotic dll
  • pesakit yg ambil ubat yg blh kurg kna daya tahan tubuh mcm steroid jangka panjang,ubat kanser,terapi radiasi
  • perokok or pesakit asma
  • penghuni kediaman kejururawatan atau fasiliti perubatan penyakit kronik
ok,terus terang cakap vaccine pneumococcal ni memang mahal
aku pun mula2 mcm berkira2 jgk la nak ambil
tapi aku n suami xnak ambil risiko kalau x ambil vaccine ni
sebab kami slalu bawak aqeef keluar outdoor
nasib baik aku n suami memang ada kumpul duit aqeef sejak dia lahir
so,dengan duit tu kami guna utk bayar kos ambil vaccine ni
kat fasiliti perubatan kerajaan memang xde vaccine ni,
kami ambil inisiatif g ambil kat klinik pakar kanak2..
kira ni vaccine tambahan lah,
so depends kat parents sama ada nak ambil or x..
kalau fikir kos memang berbelah bagi..
tapi memandangkan risikonya,kira kami aci redah je ambil jgk
kira kami ni ikhtiar sambil tawakal..
 
bukan kata ambil vaccine pastu anak ko akan trus 100% sentiasa sihat
takkkkk,coz ni sebagai langkah pencegahan supaya xmelarat sgt
anak aku stil kena demam batuk selsema bagai
cuma untuk kena yg lebih teruk mungkin agak payah
doa aku,selagi aku mampu n aku bernafas,
aku akan sediakan yg terbaik untuk anak aku
semoga Allah sentiasa lindungi dia dari segala penyakit 
dan perkara yg berbahaya untuknya,aminnn..
 
dah tu je nak share..
kalau nak tahu lebih lanjut,g tny klinik2 yg berdekatan
lagi best kalau g tanya klinik pakar kanak2,
diaorang tahu details pasal vaccine ni coz diaorang supply kan..
ok,wasalam

2 comments:

Mummy MM said...

Memang wajib suntiklah nie.

Unknown said...

bagus la tasha dah inject ubat ni k aqeef.. budak2 kan mudah dpt jangkitan bila selalu outdoor sbb risiko tu tinggi..